Vad är magnesium bra för?

Magnesium är viktigt för oss och behövs b.l.a. för musklerna, skelettet och nervsystemet. Magnesium spelar en stor roll för hjärnans funktion och ditt humör. Magnesium är även bra för cellernas funktion som påverkar cellernas utveckling.

1. Mot muskelbesvär

Magnesium förhindrar problem som kramper, stickningar, domningar och skakningar.

2. Bättre sömn

Du kan få bättre sömn av att ta extra magnesium. Jag märker stor skillnad på min sömn när jag tar extra magnesium då jag sover bättre.

3. Migrän

Lider du ofta av migrän kan magnesium hjälpa dig. Man har sett i studier att människor som lider av migrän kan ha låga halter av magnesium i kroppen. Kan vara värt att testa.

4. Antiinflammatoriska egenskaper

Låga halter av magnesium är ofta kopplat till kroniska inflammationer. Magnesium kan alltså minska inflammationer i kroppen.

5. Mot förstoppning

Magnesium kan hjälpa mot förstoppning genom att mjuka upp och få fart på en förstoppad tarm.

6. Lindrar ledvärk

Många som har problem med lederna blir bättre med magnesium.

7. Slipp sötsuget

Magnesium kan reducera suget efter salt och choklad. Jag tycker det hjälper mot choklad 🙂

8. Minska risken för cancer

I vissa studier säger man att om man har högre magnesiumhalt i blodet kan man halvera risken för cancer.

9.  Lindrar mensvärk

Magnesium har visat sig hjälpa mot magkramper, trötthet och andra symptom i samband med menstruation.

10. Motverkar trötthet och depression

Magnesium brukar hjälpa människor som lider av kronisk trötthet eller som känner sig deprimerade.

 

Mat med mycket magnesium

Gröna grönsaker som spenat, grönkål och ärtor.

Nötter, mandel, paranötter och cashewnötter.

Fullkorn

Fisk

Kött

Kakao

Aprikoser

Jag tar extra magnesium och köper det från hälsokostbutiken Life och brukar ta det till kvällen, så jag kan sova bättre.

 

Lämna ett svar

Till startsidan